Στεκόταν στην
εκκλησία ως στύλος προσευχής, και όταν έβγαινε το έκανε για να μοιράσει
ελεημοσύνες, να επισκεφθεί δεινοπαθούντες ή να φέρει πίσω στο ποίμνιο
παραστρατημένες ψυχές. Αρνήθηκε πάντα να διορισθεί σε κάποια ενορία,
προκειμένου να αποφύγει τους βιοτικούς περισπασμούς και τις πιέσεις των
κατακτητών, και εγκαταστάθηκε στο μονύδριο του Αγίου Σπυρίδωνος, απ’
όπου για πενήντα χρόνια μοίραζε σε όλο τον λαό της Κεφαλληνίας τους
θησαυρούς που έκρυβε στην καρδιά του.
Ακολουθώντας το παράδειγμα του αγίου Γερασίμου και του αγίου Άνθιμου του Τυφλού,
ο παπα-Μπασιάς δίδασκε και διέδιδε την χάρη του Θεού στον λαό, δίχως
ωστόσο να εγκαταλείπει το ερημητήριό του. Πήγαινε επίσης να λειτουργήσει
σε όλα τα εξωκκλήσια που ήσαν διεσπαρμένα γύρω από το Ληξούρι, όπου
μόλις γινόταν γνωστή η έλευσή του συναζόταν πλήθος πιστών.
Είχε πουλήσει τα υπάρχοντα της οικογένειάς του και μοίραζε όλους τους
πόρους του στους πτωχούς που θεωρούσε παιδιά του. Όταν ερχόταν στην
πόλη, τον ακολουθούσε πάντα ένα σμάρι φτωχών γυναικών στις όποιες έδινε
ό,τι είχε και δεν είχε, σε σημείο που να στερείται ο ίδιος τροφής.
Ως νέος άγιος Νικόλαος, γνώριζε ποιά οικογένεια είχε ιδιαίτερη ανάγκη
και παρενέβαινε για να την στηρίξει ή να στερεώσει την πίστη της στον
Θεό. Η αγάπη του για τον πλησίον ήταν ανάμεικτη μάλιστα με τόλμη και συχνά έμπαινε σε ένα μαγαζί, άνοιγε το ταμείο και έπαιρνε ό,τι έκρινε αναγκαίο για τις ελεημοσύνες του. Μία ήμερα, ένας φούρναρης αρνήθηκε να τού δώσει αυτό που ζητούσε και η ζύμη του έμενε λιπανάβατη.
Ο άγιος Παναγής είχε αποκτήσει το χάρισμα της προορατικότητος και της
προφητείας, το οποίο χρησιμοποιούσε για να διορθώνει ψυχές. Σε εκείνους
που επρόκειτο να πεθάνουν σύντομα με βίαιο τρόπο συνέστηνε να πάνε να
εξομολογηθούν ή προειδοποιούσε με υπαινιγμούς όσους έμελλαν να
διαπράξουν κάποιο σοβαρό αμάρτημα. Μία βροχερή νύχτα, συναντώντας στον
δρόμο κάποιον που πήγαινε να αμαρτήσει, τού φώναξε: «Αμαρτία, αμαρτία,
γύρισε σπίτι σου!»
Μιαν
άλλη φορά, μία μάνα που μόλις είχε χάσει τους δυο γιους της τον ένα
πίσω άπό τον άλλο, έπεσε σε απόγνωση και εξεγέρθηκε κατά του Θεού. Ο
άγιος ιερέας έτρεξε στο σπίτι της και καθώς εκείνη αρνιόταν να τού
ανοίξει βρίζοντας τον, άνοιξε την πόρτα κάνοντας το σημείο του σταυρού.
Όταν μπήκε στην σάλα, όπου βρίσκονταν τα πορτραίτα των δυο πεθαμένων,
τα πρόσωπα ζωντάνεψαν και βγάζοντας πιστόλι αλληλοσκοτώθηκαν. Ο άγιος
Παναγής αποκάλυψε τότε στην μητέρα τους ότι είχαν ερωτευθεί την ίδια
γυναίκα και θα πέθαιναν με τον τρόπο αυτό αν δεν παρενέβαινε ο Θεός να
αποτρέψει ένα μεγαλύτερο κακό. Μιαν άλλη φορά πάλι, μπήκε σε ένα σπίτι
όπου έβραζε το τσουκάλι γιατί περίμεναν επισκέψεις και το αναποδογύρισε,
επειδή είχε προηγουμένως προσέλθει ένας φτωχός και τον είχαν διώξει με
άδεια χέρια.
Αυτά όμως τα άφθονα χαρίσματα του Θεού δεν δόθηκαν στον παπα-Μπασιά δίχως να τον ταλαιπωρεί «σκόλοψ τη σαρκί» (=βάσανο, η φράση από τον απόστολο Παύλο, που ήταν σοβαρά ασθενής, βλ. Β’ Κορ. 12, 7). [...]
Ο
άγιος Παναγής είχε αποκτήσει το χάρισμα της προορατικότητος και της
προφητείας, το οποίο χρησιμοποιούσε για να διορθώνει ψυχές. Δέκα
περίπου χρόνια μετά την χειροτονία του προσβλήθηκε από νευρασθένεια η
οποία τον έκανε να χάνει τον έλεγχο του εαυτού του: έβγαζε κραυγές,
ξύριζε τα γένια και τα μαλλιά του, πετούσε έξω ό,τι έβρισκε μπροστά του.
Όταν συνήλθε μετά από έξι μήνες, απέδωσε την ασθένεια στις αμαρτίες
του ["Νεκρός": κάποιοι όμως λένε πως ήταν ένας σαλός, όπως αναφέρεται πιο κάτω, δηλ. πως το έκανε επίτηδες, για να μην τον θεωρούν άγιοι και τον τιμούν].
Εν συνεχεία παρόμοιες κρίσεις επαναλαμβάνονταν κάθε δύο ή τρία χρόνια
και προς το τέλος της ζωής του κάθε χρόνο. Τελικά έμεινε καθηλωμένος
στο κρεβάτι τα τελευταία πέντε χρόνια της ζωής του. Δεν στερήθηκε
ωστόσο τα χαρίσματα της προορατικότητος και ανακούφισης των ψυχών, ενώ ο
λαός δεν έχασε επ’ ουδενί την αγάπη και την αφοσίωση του σ’ αυτόν.
Απεναντίας, όλοι όσοι υπέφεραν από τα βάσανα
και τις θλίψεις της ζωής ή βρίσκονταν σε δυσκολίες γνώριζαν πως η πόρτα
του δωματίου του ήταν πάντα ανοικτή και ο άγιος ιερέας δεν έπαυσε να
είναι ο πόλος έλξης και το κέντρο του εκκλησιαστικού βίου της
Κεφαλληνίας.
Είχε
αποκτήσει τόσο κύρος, ώστε συχνά παρενέβαινε δραστήρια για να
διορθώσει τις αδικίες ή να επιτιμήσει τους υπεύθυνους για ανήθικες
πράξεις και πάντα εισακουόταν ως η φωνή Θεού.
Αφού σήκωσε με υπομονή και ευχαριστίες στον Θεό τον σταυρό της μακράς και ταπεινωτικής του ασθένειας —την οποία ορισμένοι θεωρούσαν ένα είδος «δια Χριστόν σαλότητος»—
ο άγιος Παναγής ¨κοιμήθηκε" στις 7 Ιουνίου 1888. Για δύο ημέρες και
δύο νύχτες οι πιστοί προσέρχονταν να προσκυνήσουν το σκήνωμα του και η
τιμή του δεν έπαυσε να αυξάνει αυθόρμητα, όχι μόνο στην Κεφαλληνία,
αλλά και σε όλη την Ελλάδα, κυρίως μετά την ανακομιδή των λειψάνων του
το 1976.
Γιατί
είναι πολύτιμος ο π. Παναγής, ο άγιος; Γιατί ακόμα και τα κόκαλά του
μιλάνε για την συνάντηση που είχε, για την χάρη, την ζωή για αυτό που
φεύγει μέσα από τα χέρια μας και συμβαίνει όταν εμείς δεν είμαστε… Μας
κάνει και σκεφτόμαστε τους λάθους στόχους μας και κυρίως μας έμαθε ότι η
πίστη είναι ένας χορός που τον μαθαίνει κανείς χορεύοντας… Αλλιώς
μπορεί να τα συζητά για χρόνια πολλά στις τηλεοράσεις και στα πάνελ την
ώρα που η ζωή του χάνεται, ανεπιστρεπτί για πάντα.
ΠΗΓΗ: Τρελογιάννης
Ακόμη από γενιά σε
γενιά διατηρούνται περιστατικά, θαύματα και προφητείες του Παπα- Μπασιά
που μας κάνουν περήφανους ως Ληξουριώτες και Κεφαλλονίτες, ότι η Θεία
Χάρις φρόντισε για τούτον τον τόπο δια μέσου της παρουσίας του Αγίου
Παναγή.
Πηγή: www.inkefalonia.gr
Στιγμές από τον βίο
του. «Κατά Χριστόν σαλός»
Κατά το έτος 1845 περίπου τον κατέβαλε νευρική κρίση, που τον βασάνιζε
αρκετά, του στερούσε τον ύπνο, τον έκανε να περπατάει τη νύχτα και να
φωνάζει μεγαλοφώνως και άλλες παρόμοιες εκφράσεις, που όταν συνερχόταν
από αυτή την τρομερή έξαψη έπεφτε σε τρομερό φόβο και αδυναμία. Παρ’ όλα
αυτά όπως λέει ο βιογράφος του Ζήσιμος Τυπάλδος, ο λαός ήξερε τη
δοκιμασία του αυτή και δεν ενοχλείτο. Απεναντίας όταν τον έβλεπαν
έτρεχαν να ασπασθούν το χέρι του. Αυτή η δοκιμασία, που αρκετοί άγιοι
την έχουν περάσει, θεωρείται ευλογία Θεού για να ζουν σε ταπείνωση και
να μη γεννώνται γι’ αυτούς ο εγωισμός και τα πάθη.
Δέκα χρόνια μετά την ιεροσύνη του τού παρουσιάστηκε αυτή η νευρική
νόσος, και όπως λέει ο Απόστολος Παύλος στην (Β΄ Κορ. ΙΒ΄, 7) «...εδόθη
μοι σκόλοψ τη σαρκί, άγγελος σατάν, ίνα με κολαφίζη ίνα μη υπεραίρωμαι»,
δηλαδή ήταν μια δοκιμασία από τον Θεό, ώστε πάντα με ταπείνωση και όχι
με έπαρση να πορεύεται στην ιερή αποστολή του.
Κατά τα γηρατειά του που η ασθένεια αυτή όλο και τον ταλαιπωρούσε, την
αντιμετώπιζε με υπομονή και εγκαρτέρηση. Δεν έπαψε ποτέ να διδάσκει και
να προσεύχεται.
Το 1864 ο εξαδέλφος του γιατρός, Ανδρέας Τυπάλδος Μπασιάς, ο οποίος τού
παρείχε ιατρική μέριμνα και βοήθεια, με αίτησή του ζητά από το Ιερατικό
Ταμείον οικονομική στήριξη, δηλαδή κάποιο χρηματικό βοήθημα για να
ανακουφίσει την φτώχεια του και τη νόσο που βασάνιζε τον Άγιο.
Περί θαυμάτων και προορατικού χαρίσματος
Ο Άγιος Παναγής ανταμείφθηκε από τον Θεό με το προφητικό χάρισμα. Είναι
πάμπολλες οι εξιστορήσεις των παλαιοτέρων για τα θαύματα και τις
προφητείες που έκανε.
Βλέποντας με την Θεία χάρη τα μελλούμενα και τα παρελθόντα των ανθρώπων
της κοινωνίας του νησιού μας, προσπαθούσε να συνετίσει τα κακώς κείμενα
και τις αμαρτίες που συνεβαίνανε. Αυτό το θαυμαστό θείο χάρισμα της
προφητείας του αθέλητα και θελημένα συνέτιζε προς το καλύτερο την τότε
μικρή κοινωνία.
Βέβαια και οι φτωχοί και οι ανήμποροι έβλεπαν στον χαρισματικόν Άγιο
Παναγή, εκείνον που τους βοηθούσε με τον λόγο και την προφητική ιδιότητά
του. Ο Άγιος πολλές φορές αποκάλυπτε με λακωνικό τρόπο στους ανθρώπους
ποια αμαρτία είχαν πράξει- την οποία φυσικά κρατούσαν μυστική-και με τον
τρόπο αυτόν τούς ωθούσε στην μετάνοια. Απορούσαν οι δύσπιστοι για τη
μηδένιση των καιρικών φαινομένων μπροστά στην θεία χάρη του Αγίου
Παναγή, που με κακοκαιρία δεν βρεχόταν και αναγνώριζαν τη θεία αποστολή
του. Εδώ αξίζει να θυμίσουμε τη μαρτυρία της τότε αστυνομίας όταν μια
βροχερή βραδιά βρήκαν τον Άγιο στο κοιμητήριο της Αγίας Άννας να
προσεύχεται για τους κεκοιμημένους κρατώντας ένα φαναράκι και χωρίς να
έχει πέσει σταγόνα πάνω του.
Οικογένεια Ιωάννου Γερουλάνου και Παπά Μπασιάς
Ο Παπα- Μπασιάς συνδέονταν με την οικογένεια Γερουλάνου με βαθμό
συγγενείας μιας και η μητέρα του Ρεγγίνα ήταν αδελφή της μητέρας του
Ιωάννη Γερουλάνου (1821-1892). Με το σεισμό του 1867 καταστράφηκε
παντελώς η πατρική οικία του Άγίου και ζήτησε την παραχώρηση ενός
δωματίου από την οικογένεια Γερουλάνου πράγμα που ο εξάδελφός του
Ιωάννης προθύμως έπραξε. Ο Άγιος πέρασε την υπόλοιπη ζωή του στο
δωμάτιο, το επονομαζόμενο κελί, έως ότου παρέδωσε την μακαρία ψυχή του
στον Θεό που τόσο πολύ αγάπησε.
Ο Άγιος έγινε προστάτης της οικογένειας και με το προφητικό του χάρισμα
βοήθησε όλα τα μέλη της. Παράλληλα, η οικογένεια Γερουλάνου σεβόταν το
πρόσωπο του Αγίου, το τίμησε και συνεχίζει να το τιμά. Έως σήμερα ο
απόγονος Γεώργιος Ι. Γερουλάνος μεριμνά για το κελί, ώστε να είναι χώρος
επισκέψιμος για τους πιστούς.
Ο Άγιος είναι αυτός που προέβλεψε ότι ο γιος του ξαδέλφου του Ιωάννη,
Μαρίνος, ένα από τα τρία παιδιά του, θα γίνει μεγάλος, πράγμα που
επαληθεύτηκε αφού πρόκειται για το μεγάλο χειρουργό και Ακαδημαϊκό
Μαρίνο Γερουλάνο. Από τον Μαρίνο γεννήθηκε το 1904 ο Ιωάννης ο οποίος
και φρόντισε τον Ιερό Ναό του Αγίου Σπυρίδωνα και τον τάφο του Αγίου.
Στον Ιερό αυτό Ναό ο Παπά Μπασιάς λειτουργούσε μετά από την αποχώρησή
του από το μοναστήρι στο Πλατύ Αιγιαλό. Ο Ιωάννης Γερουλάνος του Μαρίνου
προσπάθησε να ανακαινίσει τον τάφο του Αγίου μετά την ανακομιδή των
Ιερών Λειψάνων του και βάση των σχεδίων της Ιωάννας Μελιδώνη – Γρυπάρη
τον διαμόρφωσε σε καλαίσθητο κενοτάφιο. Ο δε Μαρίνος Γερουλάνος έτρεφε
μεγάλη εκτίμηση και σεβασμό προς τον Παπα- Μπασιά και τού αφιέρωσε την
πρώτη σελίδα του βιβλίου του: «Το Ληξούρι».
Το Χάρισμα της ενόρασης
Είναι αναμφισβήτητο το γεγονός ότι ο παπά Μπασιάς είχε προικιστεί από
την δωρεάν της Θείας Χάρις με το χάρισμα να προβλέπει τα μελλούμενα.
Αυτή η ιδιότητά του, τον έκαμε να γίνει κοινωνικός λειτουργός, να
συνετίζει και να καθοδηγεί τους πάσχοντας και τους κάνοντας παράνομες
και αμαρτωλές πράξεις. Στο πρόσωπό του οι άνθρωποι, πλούσιοι ή φτωχοί,
άρχοντες και λαός, έβλεπαν τον Άγιο Ιερέα που, βοηθούσε με την άλλη του
ματιά.
Οι προφητείες του που συνόδευαν τα διάφορα περιστατικά, λεκτικά ήταν
λακωνικές και μετρημένες και είχαν επί τω πλείστον τη συμβουλή μέσα από
το κήρυγμα του χριστιανικού λόγου. Βέβαια γινόταν πολλές φορές
ελεγκτικός και αυστηρός με σκοπό να διορθώσει τα κακώς κείμενα μιας
κοινωνίας.
Ωστόσο η μορφή του παπά Μπασιά, από μόνη της ήταν για το νησί, και
ιδιαίτερα για το Ληξούρι μια προστασία από κάθε μορφή αίρεσης και ξένης
προπαγάνδας ενάντια στο φρόνημα της Ορθοδοξίας. Σε μια εποχή μάλιστα,
που, πέρα από το άγρυπνο μάτι της Αγγλικής δυνάστευσης, υπήρχε και ο
μεγάλος πόλεμος της διαφοράς των κοινωνικών τάξεων. Τα πάθη και τα μίση
χαρακτήριζαν όπως είναι φυσικό τις κλειστές κοινωνίες.
Ο ιερέας Παναγής με το προφητικό του χάρισμα έγινε πόλος έλξης για
πολλούς ανθρώπους ντόπιους και ξένους προς το νησί της Κεφαλλονιάς, που
ήθελαν να πάρουν την ευλογία του ή να στηριχτούν πνευματικά μια και
τέτοιος ήταν ο σκοπός του Αγίου αυτού.
Ακόμη από γενιά σε γενιά διατηρούνται περιστατικά, θαύματα και
προφητείες του Παπα- Μπασιά που μας κάνουν περήφανους ως Ληξουριώτες και
Κεφαλλονίτες, ότι η Θεία Χάρις φρόντισε για τούτον τον τόπο δια μέσου
της παρουσίας του Αγίου Παναγή.
Πηγή: www.inkefalonia.gr
Στιγμές από τον βίο
του. «Κατά Χριστόν σαλός»
Κατά το έτος 1845 περίπου τον κατέβαλε νευρική κρίση, που τον βασάνιζε
αρκετά, του στερούσε τον ύπνο, τον έκανε να περπατάει τη νύχτα και να
φωνάζει μεγαλοφώνως και άλλες παρόμοιες εκφράσεις, που όταν συνερχόταν
από αυτή την τρομερή έξαψη έπεφτε σε τρομερό φόβο και αδυναμία. Παρ’ όλα
αυτά όπως λέει ο βιογράφος του Ζήσιμος Τυπάλδος, ο λαός ήξερε τη
δοκιμασία του αυτή και δεν ενοχλείτο. Απεναντίας όταν τον έβλεπαν
έτρεχαν να ασπασθούν το χέρι του. Αυτή η δοκιμασία, που αρκετοί άγιοι
την έχουν περάσει, θεωρείται ευλογία Θεού για να ζουν σε ταπείνωση και
να μη γεννώνται γι’ αυτούς ο εγωισμός και τα πάθη.
Δέκα χρόνια μετά την ιεροσύνη του τού παρουσιάστηκε αυτή η νευρική
νόσος, και όπως λέει ο Απόστολος Παύλος στην (Β΄ Κορ. ΙΒ΄, 7) «...εδόθη
μοι σκόλοψ τη σαρκί, άγγελος σατάν, ίνα με κολαφίζη ίνα μη υπεραίρωμαι»,
δηλαδή ήταν μια δοκιμασία από τον Θεό, ώστε πάντα με ταπείνωση και όχι
με έπαρση να πορεύεται στην ιερή αποστολή του.
Κατά τα γηρατειά του που η ασθένεια αυτή όλο και τον ταλαιπωρούσε, την
αντιμετώπιζε με υπομονή και εγκαρτέρηση. Δεν έπαψε ποτέ να διδάσκει και
να προσεύχεται.
Το 1864 ο εξαδέλφος του γιατρός, Ανδρέας Τυπάλδος Μπασιάς, ο οποίος τού
παρείχε ιατρική μέριμνα και βοήθεια, με αίτησή του ζητά από το Ιερατικό
Ταμείον οικονομική στήριξη, δηλαδή κάποιο χρηματικό βοήθημα για να
ανακουφίσει την φτώχεια του και τη νόσο που βασάνιζε τον Άγιο.
Περί θαυμάτων και προορατικού χαρίσματος
Ο Άγιος Παναγής ανταμείφθηκε από τον Θεό με το προφητικό χάρισμα. Είναι
πάμπολλες οι εξιστορήσεις των παλαιοτέρων για τα θαύματα και τις
προφητείες που έκανε.
Βλέποντας με την Θεία χάρη τα μελλούμενα και τα παρελθόντα των ανθρώπων
της κοινωνίας του νησιού μας, προσπαθούσε να συνετίσει τα κακώς κείμενα
και τις αμαρτίες που συνεβαίνανε. Αυτό το θαυμαστό θείο χάρισμα της
προφητείας του αθέλητα και θελημένα συνέτιζε προς το καλύτερο την τότε
μικρή κοινωνία.
Βέβαια και οι φτωχοί και οι ανήμποροι έβλεπαν στον χαρισματικόν Άγιο
Παναγή, εκείνον που τους βοηθούσε με τον λόγο και την προφητική ιδιότητά
του. Ο Άγιος πολλές φορές αποκάλυπτε με λακωνικό τρόπο στους ανθρώπους
ποια αμαρτία είχαν πράξει- την οποία φυσικά κρατούσαν μυστική-και με τον
τρόπο αυτόν τούς ωθούσε στην μετάνοια. Απορούσαν οι δύσπιστοι για τη
μηδένιση των καιρικών φαινομένων μπροστά στην θεία χάρη του Αγίου
Παναγή, που με κακοκαιρία δεν βρεχόταν και αναγνώριζαν τη θεία αποστολή
του. Εδώ αξίζει να θυμίσουμε τη μαρτυρία της τότε αστυνομίας όταν μια
βροχερή βραδιά βρήκαν τον Άγιο στο κοιμητήριο της Αγίας Άννας να
προσεύχεται για τους κεκοιμημένους κρατώντας ένα φαναράκι και χωρίς να
έχει πέσει σταγόνα πάνω του.
Οικογένεια Ιωάννου Γερουλάνου και Παπά Μπασιάς
Ο Παπα- Μπασιάς συνδέονταν με την οικογένεια Γερουλάνου με βαθμό
συγγενείας μιας και η μητέρα του Ρεγγίνα ήταν αδελφή της μητέρας του
Ιωάννη Γερουλάνου (1821-1892). Με το σεισμό του 1867 καταστράφηκε
παντελώς η πατρική οικία του Άγίου και ζήτησε την παραχώρηση ενός
δωματίου από την οικογένεια Γερουλάνου πράγμα που ο εξάδελφός του
Ιωάννης προθύμως έπραξε. Ο Άγιος πέρασε την υπόλοιπη ζωή του στο
δωμάτιο, το επονομαζόμενο κελί, έως ότου παρέδωσε την μακαρία ψυχή του
στον Θεό που τόσο πολύ αγάπησε.
Ο Άγιος έγινε προστάτης της οικογένειας και με το προφητικό του χάρισμα
βοήθησε όλα τα μέλη της. Παράλληλα, η οικογένεια Γερουλάνου σεβόταν το
πρόσωπο του Αγίου, το τίμησε και συνεχίζει να το τιμά. Έως σήμερα ο
απόγονος Γεώργιος Ι. Γερουλάνος μεριμνά για το κελί, ώστε να είναι χώρος
επισκέψιμος για τους πιστούς.
Ο Άγιος είναι αυτός που προέβλεψε ότι ο γιος του ξαδέλφου του Ιωάννη,
Μαρίνος, ένα από τα τρία παιδιά του, θα γίνει μεγάλος, πράγμα που
επαληθεύτηκε αφού πρόκειται για το μεγάλο χειρουργό και Ακαδημαϊκό
Μαρίνο Γερουλάνο. Από τον Μαρίνο γεννήθηκε το 1904 ο Ιωάννης ο οποίος
και φρόντισε τον Ιερό Ναό του Αγίου Σπυρίδωνα και τον τάφο του Αγίου.
Στον Ιερό αυτό Ναό ο Παπά Μπασιάς λειτουργούσε μετά από την αποχώρησή
του από το μοναστήρι στο Πλατύ Αιγιαλό. Ο Ιωάννης Γερουλάνος του Μαρίνου
προσπάθησε να ανακαινίσει τον τάφο του Αγίου μετά την ανακομιδή των
Ιερών Λειψάνων του και βάση των σχεδίων της Ιωάννας Μελιδώνη – Γρυπάρη
τον διαμόρφωσε σε καλαίσθητο κενοτάφιο. Ο δε Μαρίνος Γερουλάνος έτρεφε
μεγάλη εκτίμηση και σεβασμό προς τον Παπα- Μπασιά και τού αφιέρωσε την
πρώτη σελίδα του βιβλίου του: «Το Ληξούρι».
Το Χάρισμα της ενόρασης
Είναι αναμφισβήτητο το γεγονός ότι ο παπά Μπασιάς είχε προικιστεί από
την δωρεάν της Θείας Χάρις με το χάρισμα να προβλέπει τα μελλούμενα.
Αυτή η ιδιότητά του, τον έκαμε να γίνει κοινωνικός λειτουργός, να
συνετίζει και να καθοδηγεί τους πάσχοντας και τους κάνοντας παράνομες
και αμαρτωλές πράξεις. Στο πρόσωπό του οι άνθρωποι, πλούσιοι ή φτωχοί,
άρχοντες και λαός, έβλεπαν τον Άγιο Ιερέα που, βοηθούσε με την άλλη του
ματιά.
Οι προφητείες του που συνόδευαν τα διάφορα περιστατικά, λεκτικά ήταν
λακωνικές και μετρημένες και είχαν επί τω πλείστον τη συμβουλή μέσα από
το κήρυγμα του χριστιανικού λόγου. Βέβαια γινόταν πολλές φορές
ελεγκτικός και αυστηρός με σκοπό να διορθώσει τα κακώς κείμενα μιας
κοινωνίας.
Ωστόσο η μορφή του παπά Μπασιά, από μόνη της ήταν για το νησί, και
ιδιαίτερα για το Ληξούρι μια προστασία από κάθε μορφή αίρεσης και ξένης
προπαγάνδας ενάντια στο φρόνημα της Ορθοδοξίας. Σε μια εποχή μάλιστα,
που, πέρα από το άγρυπνο μάτι της Αγγλικής δυνάστευσης, υπήρχε και ο
μεγάλος πόλεμος της διαφοράς των κοινωνικών τάξεων. Τα πάθη και τα μίση
χαρακτήριζαν όπως είναι φυσικό τις κλειστές κοινωνίες.
Ο ιερέας Παναγής με το προφητικό του χάρισμα έγινε πόλος έλξης για
πολλούς ανθρώπους ντόπιους και ξένους προς το νησί της Κεφαλλονιάς, που
ήθελαν να πάρουν την ευλογία του ή να στηριχτούν πνευματικά μια και
τέτοιος ήταν ο σκοπός του Αγίου αυτού.
Ακόμη από γενιά σε γενιά διατηρούνται περιστατικά, θαύματα και
προφητείες του Παπα- Μπασιά που μας κάνουν περήφανους ως Ληξουριώτες και
Κεφαλλονίτες, ότι η Θεία Χάρις φρόντισε για τούτον τον τόπο δια μέσου
της παρουσίας του Αγίου Παναγή.
Πηγή: www.inkefalonia.gr
Περί θαυμάτων και
προορατικού χαρίσματος
Ο Άγιος Παναγής ανταμείφθηκε από τον Θεό με το προφητικό χάρισμα. Είναι
πάμπολλες οι εξιστορήσεις των παλαιοτέρων για τα θαύματα και τις
προφητείες που έκανε.
Βλέποντας με την Θεία χάρη τα μελλούμενα και τα παρελθόντα των ανθρώπων
της κοινωνίας του νησιού μας, προσπαθούσε να συνετίσει τα κακώς κείμενα
και τις αμαρτίες που συνεβαίνανε. Αυτό το θαυμαστό θείο χάρισμα της
προφητείας του αθέλητα και θελημένα συνέτιζε προς το καλύτερο την τότε
μικρή κοινωνία.
Βέβαια και οι φτωχοί και οι ανήμποροι έβλεπαν στον χαρισματικόν Άγιο
Παναγή, εκείνον που τους βοηθούσε με τον λόγο και την προφητική ιδιότητά
του. Ο Άγιος πολλές φορές αποκάλυπτε με λακωνικό τρόπο στους ανθρώπους
ποια αμαρτία είχαν πράξει- την οποία φυσικά κρατούσαν μυστική-και με τον
τρόπο αυτόν τούς ωθούσε στην μετάνοια. Απορούσαν οι δύσπιστοι για τη
μηδένιση των καιρικών φαινομένων μπροστά στην θεία χάρη του Αγίου
Παναγή, που με κακοκαιρία δεν βρεχόταν και αναγνώριζαν τη θεία αποστολή
του. Εδώ αξίζει να θυμίσουμε τη μαρτυρία της τότε αστυνομίας όταν μια
βροχερή βραδιά βρήκαν τον Άγιο στο κοιμητήριο της Αγίας Άννας να
προσεύχεται για τους κεκοιμημένους κρατώντας ένα φαναράκι και χωρίς να
έχει πέσει σταγόνα πάνω του.
Οικογένεια Ιωάννου Γερουλάνου και Παπά Μπασιάς
Ο Παπα- Μπασιάς συνδέονταν με την οικογένεια Γερουλάνου με βαθμό
συγγενείας μιας και η μητέρα του Ρεγγίνα ήταν αδελφή της μητέρας του
Ιωάννη Γερουλάνου (1821-1892). Με το σεισμό του 1867 καταστράφηκε
παντελώς η πατρική οικία του Άγίου και ζήτησε την παραχώρηση ενός
δωματίου από την οικογένεια Γερουλάνου πράγμα που ο εξάδελφός του
Ιωάννης προθύμως έπραξε. Ο Άγιος πέρασε την υπόλοιπη ζωή του στο
δωμάτιο, το επονομαζόμενο κελί, έως ότου παρέδωσε την μακαρία ψυχή του
στον Θεό που τόσο πολύ αγάπησε.
Ο Άγιος έγινε προστάτης της οικογένειας και με το προφητικό του χάρισμα
βοήθησε όλα τα μέλη της. Παράλληλα, η οικογένεια Γερουλάνου σεβόταν το
πρόσωπο του Αγίου, το τίμησε και συνεχίζει να το τιμά. Έως σήμερα ο
απόγονος Γεώργιος Ι. Γερουλάνος μεριμνά για το κελί, ώστε να είναι χώρος
επισκέψιμος για τους πιστούς.
Ο Άγιος είναι αυτός που προέβλεψε ότι ο γιος του ξαδέλφου του Ιωάννη,
Μαρίνος, ένα από τα τρία παιδιά του, θα γίνει μεγάλος, πράγμα που
επαληθεύτηκε αφού πρόκειται για το μεγάλο χειρουργό και Ακαδημαϊκό
Μαρίνο Γερουλάνο. Από τον Μαρίνο γεννήθηκε το 1904 ο Ιωάννης ο οποίος
και φρόντισε τον Ιερό Ναό του Αγίου Σπυρίδωνα και τον τάφο του Αγίου.
Στον Ιερό αυτό Ναό ο Παπά Μπασιάς λειτουργούσε μετά από την αποχώρησή
του από το μοναστήρι στο Πλατύ Αιγιαλό. Ο Ιωάννης Γερουλάνος του Μαρίνου
προσπάθησε να ανακαινίσει τον τάφο του Αγίου μετά την ανακομιδή των
Ιερών Λειψάνων του και βάση των σχεδίων της Ιωάννας Μελιδώνη – Γρυπάρη
τον διαμόρφωσε σε καλαίσθητο κενοτάφιο. Ο δε Μαρίνος Γερουλάνος έτρεφε
μεγάλη εκτίμηση και σεβασμό προς τον Παπα- Μπασιά και τού αφιέρωσε την
πρώτη σελίδα του βιβλίου του: «Το Ληξούρι».
Το Χάρισμα της ενόρασης
Είναι αναμφισβήτητο το γεγονός ότι ο παπά Μπασιάς είχε προικιστεί από
την δωρεάν της Θείας Χάρις με το χάρισμα να προβλέπει τα μελλούμενα.
Αυτή η ιδιότητά του, τον έκαμε να γίνει κοινωνικός λειτουργός, να
συνετίζει και να καθοδηγεί τους πάσχοντας και τους κάνοντας παράνομες
και αμαρτωλές πράξεις. Στο πρόσωπό του οι άνθρωποι, πλούσιοι ή φτωχοί,
άρχοντες και λαός, έβλεπαν τον Άγιο Ιερέα που, βοηθούσε με την άλλη του
ματιά.
Οι προφητείες του που συνόδευαν τα διάφορα περιστατικά, λεκτικά ήταν
λακωνικές και μετρημένες και είχαν επί τω πλείστον τη συμβουλή μέσα από
το κήρυγμα του χριστιανικού λόγου. Βέβαια γινόταν πολλές φορές
ελεγκτικός και αυστηρός με σκοπό να διορθώσει τα κακώς κείμενα μιας
κοινωνίας.
Ωστόσο η μορφή του παπά Μπασιά, από μόνη της ήταν για το νησί, και
ιδιαίτερα για το Ληξούρι μια προστασία από κάθε μορφή αίρεσης και ξένης
προπαγάνδας ενάντια στο φρόνημα της Ορθοδοξίας. Σε μια εποχή μάλιστα,
που, πέρα από το άγρυπνο μάτι της Αγγλικής δυνάστευσης, υπήρχε και ο
μεγάλος πόλεμος της διαφοράς των κοινωνικών τάξεων. Τα πάθη και τα μίση
χαρακτήριζαν όπως είναι φυσικό τις κλειστές κοινωνίες.
Ο ιερέας Παναγής με το προφητικό του χάρισμα έγινε πόλος έλξης για
πολλούς ανθρώπους ντόπιους και ξένους προς το νησί της Κεφαλλονιάς, που
ήθελαν να πάρουν την ευλογία του ή να στηριχτούν πνευματικά μια και
τέτοιος ήταν ο σκοπός του Αγίου αυτού.
Ακόμη από γενιά σε γενιά διατηρούνται περιστατικά, θαύματα και
προφητείες του Παπα- Μπασιά που μας κάνουν περήφανους ως Ληξουριώτες και
Κεφαλλονίτες, ότι η Θεία Χάρις φρόντισε για τούτον τον τόπο δια μέσου
της παρουσίας του Αγίου Παναγή.
Πηγή: www.inkefalonia.gr
Περί θαυμάτων και
προορατικού χαρίσματος
Ο Άγιος Παναγής ανταμείφθηκε από τον Θεό με το προφητικό χάρισμα. Είναι
πάμπολλες οι εξιστορήσεις των παλαιοτέρων για τα θαύματα και τις
προφητείες που έκανε.
Βλέποντας με την Θεία χάρη τα μελλούμενα και τα παρελθόντα των ανθρώπων
της κοινωνίας του νησιού μας, προσπαθούσε να συνετίσει τα κακώς κείμενα
και τις αμαρτίες που συνεβαίνανε. Αυτό το θαυμαστό θείο χάρισμα της
προφητείας του αθέλητα και θελημένα συνέτιζε προς το καλύτερο την τότε
μικρή κοινωνία.
Βέβαια και οι φτωχοί και οι ανήμποροι έβλεπαν στον χαρισματικόν Άγιο
Παναγή, εκείνον που τους βοηθούσε με τον λόγο και την προφητική ιδιότητά
του. Ο Άγιος πολλές φορές αποκάλυπτε με λακωνικό τρόπο στους ανθρώπους
ποια αμαρτία είχαν πράξει- την οποία φυσικά κρατούσαν μυστική-και με τον
τρόπο αυτόν τούς ωθούσε στην μετάνοια. Απορούσαν οι δύσπιστοι για τη
μηδένιση των καιρικών φαινομένων μπροστά στην θεία χάρη του Αγίου
Παναγή, που με κακοκαιρία δεν βρεχόταν και αναγνώριζαν τη θεία αποστολή
του. Εδώ αξίζει να θυμίσουμε τη μαρτυρία της τότε αστυνομίας όταν μια
βροχερή βραδιά βρήκαν τον Άγιο στο κοιμητήριο της Αγίας Άννας να
προσεύχεται για τους κεκοιμημένους κρατώντας ένα φαναράκι και χωρίς να
έχει πέσει σταγόνα πάνω του.
Οικογένεια Ιωάννου Γερουλάνου και Παπά Μπασιάς
Ο Παπα- Μπασιάς συνδέονταν με την οικογένεια Γερουλάνου με βαθμό
συγγενείας μιας και η μητέρα του Ρεγγίνα ήταν αδελφή της μητέρας του
Ιωάννη Γερουλάνου (1821-1892). Με το σεισμό του 1867 καταστράφηκε
παντελώς η πατρική οικία του Άγίου και ζήτησε την παραχώρηση ενός
δωματίου από την οικογένεια Γερουλάνου πράγμα που ο εξάδελφός του
Ιωάννης προθύμως έπραξε. Ο Άγιος πέρασε την υπόλοιπη ζωή του στο
δωμάτιο, το επονομαζόμενο κελί, έως ότου παρέδωσε την μακαρία ψυχή του
στον Θεό που τόσο πολύ αγάπησε.
Ο Άγιος έγινε προστάτης της οικογένειας και με το προφητικό του χάρισμα
βοήθησε όλα τα μέλη της. Παράλληλα, η οικογένεια Γερουλάνου σεβόταν το
πρόσωπο του Αγίου, το τίμησε και συνεχίζει να το τιμά. Έως σήμερα ο
απόγονος Γεώργιος Ι. Γερουλάνος μεριμνά για το κελί, ώστε να είναι χώρος
επισκέψιμος για τους πιστούς.
Ο Άγιος είναι αυτός που προέβλεψε ότι ο γιος του ξαδέλφου του Ιωάννη,
Μαρίνος, ένα από τα τρία παιδιά του, θα γίνει μεγάλος, πράγμα που
επαληθεύτηκε αφού πρόκειται για το μεγάλο χειρουργό και Ακαδημαϊκό
Μαρίνο Γερουλάνο. Από τον Μαρίνο γεννήθηκε το 1904 ο Ιωάννης ο οποίος
και φρόντισε τον Ιερό Ναό του Αγίου Σπυρίδωνα και τον τάφο του Αγίου.
Στον Ιερό αυτό Ναό ο Παπά Μπασιάς λειτουργούσε μετά από την αποχώρησή
του από το μοναστήρι στο Πλατύ Αιγιαλό. Ο Ιωάννης Γερουλάνος του Μαρίνου
προσπάθησε να ανακαινίσει τον τάφο του Αγίου μετά την ανακομιδή των
Ιερών Λειψάνων του και βάση των σχεδίων της Ιωάννας Μελιδώνη – Γρυπάρη
τον διαμόρφωσε σε καλαίσθητο κενοτάφιο. Ο δε Μαρίνος Γερουλάνος έτρεφε
μεγάλη εκτίμηση και σεβασμό προς τον Παπα- Μπασιά και τού αφιέρωσε την
πρώτη σελίδα του βιβλίου του: «Το Ληξούρι».
Το Χάρισμα της ενόρασης
Είναι αναμφισβήτητο το γεγονός ότι ο παπά Μπασιάς είχε προικιστεί από
την δωρεάν της Θείας Χάρις με το χάρισμα να προβλέπει τα μελλούμενα.
Αυτή η ιδιότητά του, τον έκαμε να γίνει κοινωνικός λειτουργός, να
συνετίζει και να καθοδηγεί τους πάσχοντας και τους κάνοντας παράνομες
και αμαρτωλές πράξεις. Στο πρόσωπό του οι άνθρωποι, πλούσιοι ή φτωχοί,
άρχοντες και λαός, έβλεπαν τον Άγιο Ιερέα που, βοηθούσε με την άλλη του
ματιά.
Οι προφητείες του που συνόδευαν τα διάφορα περιστατικά, λεκτικά ήταν
λακωνικές και μετρημένες και είχαν επί τω πλείστον τη συμβουλή μέσα από
το κήρυγμα του χριστιανικού λόγου. Βέβαια γινόταν πολλές φορές
ελεγκτικός και αυστηρός με σκοπό να διορθώσει τα κακώς κείμενα μιας
κοινωνίας.
Ωστόσο η μορφή του παπά Μπασιά, από μόνη της ήταν για το νησί, και
ιδιαίτερα για το Ληξούρι μια προστασία από κάθε μορφή αίρεσης και ξένης
προπαγάνδας ενάντια στο φρόνημα της Ορθοδοξίας. Σε μια εποχή μάλιστα,
που, πέρα από το άγρυπνο μάτι της Αγγλικής δυνάστευσης, υπήρχε και ο
μεγάλος πόλεμος της διαφοράς των κοινωνικών τάξεων. Τα πάθη και τα μίση
χαρακτήριζαν όπως είναι φυσικό τις κλειστές κοινωνίες.
Ο ιερέας Παναγής με το προφητικό του χάρισμα έγινε πόλος έλξης για
πολλούς ανθρώπους ντόπιους και ξένους προς το νησί της Κεφαλλονιάς, που
ήθελαν να πάρουν την ευλογία του ή να στηριχτούν πνευματικά μια και
τέτοιος ήταν ο σκοπός του Αγίου αυτού.
Ακόμη από γενιά σε γενιά διατηρούνται περιστατικά, θαύματα και
προφητείες του Παπα- Μπασιά που μας κάνουν περήφανους ως Ληξουριώτες και
Κεφαλλονίτες, ότι η Θεία Χάρις φρόντισε για τούτον τον τόπο δια μέσου
της παρουσίας του Αγίου Παναγή.
Πηγή: www.inkefalonia.gr
Περί θαυμάτων και
προορατικού χαρίσματος
Ο Άγιος Παναγής ανταμείφθηκε από τον Θεό με το προφητικό χάρισμα. Είναι
πάμπολλες οι εξιστορήσεις των παλαιοτέρων για τα θαύματα και τις
προφητείες που έκανε.
Βλέποντας με την Θεία χάρη τα μελλούμενα και τα παρελθόντα των ανθρώπων
της κοινωνίας του νησιού μας, προσπαθούσε να συνετίσει τα κακώς κείμενα
και τις αμαρτίες που συνεβαίνανε. Αυτό το θαυμαστό θείο χάρισμα της
προφητείας του αθέλητα και θελημένα συνέτιζε προς το καλύτερο την τότε
μικρή κοινωνία.
Βέβαια και οι φτωχοί και οι ανήμποροι έβλεπαν στον χαρισματικόν Άγιο
Παναγή, εκείνον που τους βοηθούσε με τον λόγο και την προφητική ιδιότητά
του. Ο Άγιος πολλές φορές αποκάλυπτε με λακωνικό τρόπο στους ανθρώπους
ποια αμαρτία είχαν πράξει- την οποία φυσικά κρατούσαν μυστική-και με τον
τρόπο αυτόν τούς ωθούσε στην μετάνοια. Απορούσαν οι δύσπιστοι για τη
μηδένιση των καιρικών φαινομένων μπροστά στην θεία χάρη του Αγίου
Παναγή, που με κακοκαιρία δεν βρεχόταν και αναγνώριζαν τη θεία αποστολή
του. Εδώ αξίζει να θυμίσουμε τη μαρτυρία της τότε αστυνομίας όταν μια
βροχερή βραδιά βρήκαν τον Άγιο στο κοιμητήριο της Αγίας Άννας να
προσεύχεται για τους κεκοιμημένους κρατώντας ένα φαναράκι και χωρίς να
έχει πέσει σταγόνα πάνω του.
Οικογένεια Ιωάννου Γερουλάνου και Παπά Μπασιάς
Ο Παπα- Μπασιάς συνδέονταν με την οικογένεια Γερουλάνου με βαθμό
συγγενείας μιας και η μητέρα του Ρεγγίνα ήταν αδελφή της μητέρας του
Ιωάννη Γερουλάνου (1821-1892). Με το σεισμό του 1867 καταστράφηκε
παντελώς η πατρική οικία του Άγίου και ζήτησε την παραχώρηση ενός
δωματίου από την οικογένεια Γερουλάνου πράγμα που ο εξάδελφός του
Ιωάννης προθύμως έπραξε. Ο Άγιος πέρασε την υπόλοιπη ζωή του στο
δωμάτιο, το επονομαζόμενο κελί, έως ότου παρέδωσε την μακαρία ψυχή του
στον Θεό που τόσο πολύ αγάπησε.
Ο Άγιος έγινε προστάτης της οικογένειας και με το προφητικό του χάρισμα
βοήθησε όλα τα μέλη της. Παράλληλα, η οικογένεια Γερουλάνου σεβόταν το
πρόσωπο του Αγίου, το τίμησε και συνεχίζει να το τιμά. Έως σήμερα ο
απόγονος Γεώργιος Ι. Γερουλάνος μεριμνά για το κελί, ώστε να είναι χώρος
επισκέψιμος για τους πιστούς.
Ο Άγιος είναι αυτός που προέβλεψε ότι ο γιος του ξαδέλφου του Ιωάννη,
Μαρίνος, ένα από τα τρία παιδιά του, θα γίνει μεγάλος, πράγμα που
επαληθεύτηκε αφού πρόκειται για το μεγάλο χειρουργό και Ακαδημαϊκό
Μαρίνο Γερουλάνο. Από τον Μαρίνο γεννήθηκε το 1904 ο Ιωάννης ο οποίος
και φρόντισε τον Ιερό Ναό του Αγίου Σπυρίδωνα και τον τάφο του Αγίου.
Στον Ιερό αυτό Ναό ο Παπά Μπασιάς λειτουργούσε μετά από την αποχώρησή
του από το μοναστήρι στο Πλατύ Αιγιαλό. Ο Ιωάννης Γερουλάνος του Μαρίνου
προσπάθησε να ανακαινίσει τον τάφο του Αγίου μετά την ανακομιδή των
Ιερών Λειψάνων του και βάση των σχεδίων της Ιωάννας Μελιδώνη – Γρυπάρη
τον διαμόρφωσε σε καλαίσθητο κενοτάφιο. Ο δε Μαρίνος Γερουλάνος έτρεφε
μεγάλη εκτίμηση και σεβασμό προς τον Παπα- Μπασιά και τού αφιέρωσε την
πρώτη σελίδα του βιβλίου του: «Το Ληξούρι».
Το Χάρισμα της ενόρασης
Είναι αναμφισβήτητο το γεγονός ότι ο παπά Μπασιάς είχε προικιστεί από
την δωρεάν της Θείας Χάρις με το χάρισμα να προβλέπει τα μελλούμενα.
Αυτή η ιδιότητά του, τον έκαμε να γίνει κοινωνικός λειτουργός, να
συνετίζει και να καθοδηγεί τους πάσχοντας και τους κάνοντας παράνομες
και αμαρτωλές πράξεις. Στο πρόσωπό του οι άνθρωποι, πλούσιοι ή φτωχοί,
άρχοντες και λαός, έβλεπαν τον Άγιο Ιερέα που, βοηθούσε με την άλλη του
ματιά.
Οι προφητείες του που συνόδευαν τα διάφορα περιστατικά, λεκτικά ήταν
λακωνικές και μετρημένες και είχαν επί τω πλείστον τη συμβουλή μέσα από
το κήρυγμα του χριστιανικού λόγου. Βέβαια γινόταν πολλές φορές
ελεγκτικός και αυστηρός με σκοπό να διορθώσει τα κακώς κείμενα μιας
κοινωνίας.
Ωστόσο η μορφή του παπά Μπασιά, από μόνη της ήταν για το νησί, και
ιδιαίτερα για το Ληξούρι μια προστασία από κάθε μορφή αίρεσης και ξένης
προπαγάνδας ενάντια στο φρόνημα της Ορθοδοξίας. Σε μια εποχή μάλιστα,
που, πέρα από το άγρυπνο μάτι της Αγγλικής δυνάστευσης, υπήρχε και ο
μεγάλος πόλεμος της διαφοράς των κοινωνικών τάξεων. Τα πάθη και τα μίση
χαρακτήριζαν όπως είναι φυσικό τις κλειστές κοινωνίες.
Ο ιερέας Παναγής με το προφητικό του χάρισμα έγινε πόλος έλξης για
πολλούς ανθρώπους ντόπιους και ξένους προς το νησί της Κεφαλλονιάς, που
ήθελαν να πάρουν την ευλογία του ή να στηριχτούν πνευματικά μια και
τέτοιος ήταν ο σκοπός του Αγίου αυτού.
Ακόμη από γενιά σε γενιά διατηρούνται περιστατικά, θαύματα και
προφητείες του Παπα- Μπασιά που μας κάνουν περήφανους ως Ληξουριώτες και
Κεφαλλονίτες, ότι η Θεία Χάρις φρόντισε για τούτον τον τόπο δια μέσου
της παρουσίας του Αγίου Παναγή.
Πηγή: www.inkefalonia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου