Οσία Παρασκευή Ιβάνοβνα (Πάσα του Σάρωφ), η δια Χριστόν Σαλή (+1915 )
…Η οσία Πάσα σ’ αυτούς που έβλεπε ότι θα έχουν πειρασμούς, όταν σέρβιρε τσάι έβαζε πολύ ζάχαρη στο φλυτζάνι τους!
Έτσι, όταν στις 20 Ιουλίου το 1903, κατά τις τελετές διακηρύξεως της αγιότητος του Αγ. Σεραφείμ του Σαρώφ, την επισκέφθηκε στο κελλί της ο Τσάρος Νικόλαος Β΄ μαζί με την αυτοκράτειρα Αλεξάνδρα, η μακαρία ξεχείλισε το φλυτζάνι του με ζάχαρη, για να δείξει τους πειρασμούς που τον περίμεναν. Του μίλησε και για την γέννηση του αιμοφιλικού διαδόχου Αλεξίου. Η
βασιλική οικογένεια εκείνη την εποχή είχε τέσσερις κόρες, αλλά δεν είχε
ακόμη γεννηθεί ένα αγόρι – διάδοχος. Επίσης η
Πάσα είχε την συνήθεια να προφητεύει χρησιμοποιώντας
τις κούκλες της. Είχε ήδη ετοιμάσει μια κούκλα–αγόρι και
την έβαλε πάνω στο κρεββάτι μέσα σε αφράτα φουλάρια λέγοντας: «Ησυχία,
Ησυχία, κοιμάται …Αυτό είναι δικό σου».
Του είπε για την Επανάσταση του 1917, την πτώση της
δυναστείας των Ρομανόφ, την καταστροφή της Αγίας Ρωσίας και τον
μαρτυρικό θάνατο, τον δικό του και της οικογενείας του και την δίωξη της
Εκκλησίας· επίσης τον είχε προτρέψει να παραιτηθή μόνος του από τον
θρόνο και του είχε δώσει ένα δέμα με πολλή ζάχαρη, επειδή «θα είχε να
κάνη μεγάλο ταξίδι…».. Στην συνέχεια αποχαιρετισθηκαν φιλώντας ο
ένας το χέρι του άλλου. Όσοι είδαν το πρόσωπο του τσάρου μετά την έξοδό
του από το κελί της οσίας, έμεινε κατάπληκτοι από την φανερή ταραχή και
ωχρότητα του προσώπου του.
Όταν ο Τσάρος έφυγε, είπε ότι η Πάσα Ιβάνοβνα ήταν η μόνη αληθινή
δούλη του Θεού που συνάντησε. Παντού έγινε δεκτός σαν τσάρος, αλλά μόνο
αυτή τον δέχτηκε ως έναν απλό άνθρωπο.
Μετά από την Πάσα πήγε στην Έλενα Motovilova όπου του παρέδωσε επιστολή από τον άγιο Σεραφείμ που είχε γράψει για τον αυτοκράτορα Νικόλαο τον Β’.
Την είχε δώσει σφραγισμένη στον Νικολάι Μοτοβίλωφ λέγοντας του: – Δεν
θα ζούμε, αλλά η γυναίκα σου θα ζη όταν στο Ντιβέγιεβο θα έρθει όλη η
βασιλική οικογένεια και ο Τσάρος. Δώσε της την επιστολή να του την
δώσει.
Η Ναταλία Chichagova L. (κόρη του επισκόπου) είπε ότι, όταν ο αυτοκράτορας έλαβε την επιστολή, την έβαλε ευλαβικά στην τσέπη του πουκαμίσου του, λέγοντας ότι θα την διαβάσει αργότερα.
Η Ναταλία Chichagova L. (κόρη του επισκόπου) είπε ότι, όταν ο αυτοκράτορας έλαβε την επιστολή, την έβαλε ευλαβικά στην τσέπη του πουκαμίσου του, λέγοντας ότι θα την διαβάσει αργότερα.
Η Έλενα έγινε κρυφά μοναχή και κοιμήθηκε στις 27 Δεκεμβρίου 1910.
Ευρισκόμενος στην ηγουμενική κατοικία, ο αυτοκράτορας διάβασε το γράμμα, και έκλαψε πικρά. Οι αυλικοί του τον παρηγορούσαν, λέγοντας ότι αν και ο πατέρας Σεραφείμ είναι άγιος, μπορεί να έκανε λάθος, αλλά ο αυτοκράτορας έκλαιγε απαρηγόρητος. Το περιεχόμενο της επιστολής παραμένει άγνωστο σε όλους. Τον επόμενο χρόνο γεννήθηκε ο πολυπόθητος διάδοχος του θρόνου.
Ευρισκόμενος στην ηγουμενική κατοικία, ο αυτοκράτορας διάβασε το γράμμα, και έκλαψε πικρά. Οι αυλικοί του τον παρηγορούσαν, λέγοντας ότι αν και ο πατέρας Σεραφείμ είναι άγιος, μπορεί να έκανε λάθος, αλλά ο αυτοκράτορας έκλαιγε απαρηγόρητος. Το περιεχόμενο της επιστολής παραμένει άγνωστο σε όλους. Τον επόμενο χρόνο γεννήθηκε ο πολυπόθητος διάδοχος του θρόνου.
Από τότε άρχισε μια στενή σχέση του αυτοκράτορα με την οσία
Παρασκευή. Επανειλημμένα ο Νικόλαος έστελνε αγγελιοφόρους στο Ντιβέγιεβο
στην Πάσα για να ζητήσει τις προσευχές και τις συμβουλές της για όλα τα
σημαντικά θέματα.
Λίγο πριν την κοίμησή της η μακαρία έκανε μετάνοιες μπροστά στο πορτρέτο του Τσάρου, προβλέποντας έτσι το μαρτύριο και την αγιότητά του. Έλεγε”Αυτός ο Τσάρος θα ανέβει πιο ψηλά απ ‘όλους τους άλλους τσάρους”. Επίσης, έλεγε: “Ω Άγιοι Βασιλομάρτυρες, πρεσβεύσατε υπέρ ημών, των αμαρτωλών”! Το 1914, ενώ προσευχόταν μπροστά από το πορτρέτο του, είπε, «δεν απομένει πολύς χρόνος τώρα για τον αγαπημένο μας.”
Λίγο πριν την κοίμησή της η μακαρία έκανε μετάνοιες μπροστά στο πορτρέτο του Τσάρου, προβλέποντας έτσι το μαρτύριο και την αγιότητά του. Έλεγε”Αυτός ο Τσάρος θα ανέβει πιο ψηλά απ ‘όλους τους άλλους τσάρους”. Επίσης, έλεγε: “Ω Άγιοι Βασιλομάρτυρες, πρεσβεύσατε υπέρ ημών, των αμαρτωλών”! Το 1914, ενώ προσευχόταν μπροστά από το πορτρέτο του, είπε, «δεν απομένει πολύς χρόνος τώρα για τον αγαπημένο μας.”
Κοιμήθηκε ειρηνικά στις 22 Σεπτεμβρίου 1915, σε ηλικία 120 ετών και ενταφιάσθηκε στο μοναστήρι της. Κατά την ανακομιδή της το Λείψανό της βρέθηκε αδιάφθορο και σήμερα φυλάσσεται εκεί.
Ο δια Χριστόν Σαλός είναι η ζωντανή συνείδηση της
κοινωνίας, η ζωντανή μαρτυρία της αλήθειας, ότι η βασιλεία του Χριστού
δεν είναι «εκ του κόσμου τούτου»•
«Ο Σαλός είναι ελεύθερος, ένας άγνωστος, κρυμμένος, ξένος και γι’ αυτό μπορεί, να εκπληρώνει έναν προφητικό ρόλο…
Ο Σαλός, δυνάμει της εσχάτης πτωχείας του, της εθελούσιας απόρριψης
κάθε εξωτερικής συμβατικότητας ή εξασφάλισης, είναι ελεύθερος να λέει
την αλήθεια, ακόμη και στον ίδιο τον Ανώτατο Άρχοντα, τον Αυτοκράτορα —
Τσάρο». (επ. Διοκλείας Καλλίστου Γουέαρ, «Ο διά Χριστόν Σαλός — Προφήτης και Απόστολος»· τόμος «Ενότης εν τη ποικιλία», σελ. 103 και 105).
Οι Άγιοι διά Χριστόν Σαλοί παίζουν ένα ιερό παιχνίδι. Εμπαίζουν τον κόσμο και τα του κόσμου τούτου, του ματαίου και φιλοδόξου. Εμπαίζουν
τα κοσμικά σχήματα, την δήθεν αξιοπρέπεια και κοσμική ευγένεια, την
διπλωματία και την υποκρισία, την επίδειξη και τον φαρισαισμό. Εμπαίζουν αυτό το γελοίο κοσμικό δόγμα ωρισμένων, που εκφράζεται με το «τι θα πεί ο κόσμος», με το «πως θα φανώ στον κόσμο» («Άγιος Ανδρέας…”, σελ. 17).
https://simeiakairwn.wordpress.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου